Professionaliseren door samen te werken en kennis te delen

Door samen met de Leermeesters een beroepsgerichte leeromgeving te ontwerpen, werk je als onderwijsteam ook meteen aan professionalisering. Het is eigenlijk net als in een hybride leeromgeving: door samen te werken deel je je kennis. Dat betekent ook dat we weggaan als anderen het zelf kunnen. Wel zo professioneel.

Hoe de Leermeesters professionalisering ondersteunt

“Leer mij het zelf te doen.”

Deze bekende uitspraak van arts en pedagoog Maria Montessori is ons op het lijf geschreven. Wij hebben niet de waarheid in pacht, maar wel veel ervaring met het verbinden van leren en werken binnen het beroepsonderwijs. De kennis die we daardoor hebben opgedaan, delen we graag met onderwijsteams om hen nog beter toe te rusten voor hun mooie taak.

Wij professionaliseren anderen door samen op te trekken. Samen kijken we op een onderzoekende manier naar leren en werken. En als ontwerpers en bouwers van beroepsgerichte leeromgevingen leren we anderen ook met een ontwerpblik te kijken. Als we aanvoelen dat het team het zelf kan, doen wij een stap terug.

Vertrouwen in eigen kunnen

Hulp bij het verder professionaliseren op operationeel niveau kan heel breed zijn. Van het toerusten van een teamleider voor zijn of haar rol in een hybride leeromgeving tot het laten zien aan werkbegeleiders én docenten hoe je de praktijk centraal zet in je onderwijs.

Voor ons betekent professionaliseren in elk geval: mensen helpen te vertrouwen in hun eigen kunnen en eraan bijdragen dat ze zich gesteund voelen in de ambities die ze hebben om leren en werken te verbinden.

Recente
praktijkvoorbeelden

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!